Context en uitdaging
Het autosalon is voor de meeste autoconstructeurs de belangrijkste periode van het jaar : 30 à 40 procent van de totale jaaromzet wordt tijdens de 3 eerste maanden gerealiseerd!
Met jaarlijks meer dan een half miljoen bezoekers, is het voor de automerken uiterst belangrijk om deze potentiële klanten correct te bedienen en kwalitatief te screenen. Wie in deze periode slecht verkoopt, kan de opgelopen achterstand achteraf moeilijk goedmaken.
TOYOTA kiest duidelijk voor klantenbinding door de bezoeker een bijzondere belevenis te geven, zowel op het salon als nadien in de concessie, en focust zich minder op de prijs, de zgn. "saloncondities" die door de meeste merken gehanteerd worden.
Oplossingen
Al sinds 2009 wordt LEOS ingeschakeld om dit project tot een goede einde te brengen.
Hoewel we de eerste jaren ons beperkten tot het trainen van informanten in de juiste commerciële vaardigheden en hoe ze de klantenverwachtingen kunnen overtreffen , werd onze taak de laatste jaren fors uitgebreid met
- pre-proces : selectie van de juiste informanten tijdens de castings
- verankering na training door ze intensief te coachen op het salon zelf