FR | NL

Leos

FR | NL

09/01/2017

Informanten op het autosalon ambassadeurs maken

Toyota Belgium

TOYOTA is de eerste autofabrikant ter wereld na Volkswagen en produceert meer dan 10 miljoen voertuigen per jaar in 170 landen.  

Het bedrijf werd in 1933 door Kiichiro Toyoda opgericht en stelt momenteel zo'n 300.000 mensen te werk.

TOYOTA BELGIUM is verantwoordelijk voor de commercialisering van Toyota en Lexus producten op de Belgische en Luxemburgse markt, via haar aandeelhouder Inchcape.

Context en uitdaging

Het autosalon is voor de meeste autoconstructeurs de belangrijkste periode van het jaar : 30 à 40 procent van de totale jaaromzet wordt tijdens de 3 eerste maanden gerealiseerd!

Met jaarlijks meer dan een half miljoen bezoekers, is het voor de automerken uiterst belangrijk om deze potentiële klanten correct te bedienen en kwalitatief te screenen. Wie in deze periode slecht verkoopt, kan de opgelopen achterstand achteraf moeilijk goedmaken.

 

TOYOTA kiest duidelijk voor klantenbinding door de bezoeker een bijzondere belevenis te geven, zowel op het salon als nadien in de concessie, en focust zich minder op de prijs, de zgn. "saloncondities" die door de meeste merken gehanteerd worden.

Oplossingen

Al sinds 2009 wordt LEOS ingeschakeld om dit project tot een goede einde te brengen.

Hoewel we de eerste jaren ons beperkten tot het trainen van informanten in de juiste commerciële vaardigheden en hoe ze de klantenverwachtingen kunnen overtreffen , werd onze taak de laatste jaren fors uitgebreid met

  • pre-proces : selectie van de juiste informanten tijdens de castings
  • verankering na training door ze intensief te coachen op het salon zelf